Friday, July 22, 2016

Alinn Anime Review : Another


*****


Title : Another
Number of Episodes : 12
OVA : 1
Aired : January 2012
Genre : Horror, Mystery, School, Supernatural, Thriller
OP : ALI Project - Kyoumu Densen 
ED : Annabel - Anamnesis

*****

Cerita ni start dengan sebuah kisah misteri/seram/sumpahan turun temurun since 1972, seorang pelajar dari sekolah Yomiyama Middle School, Kelas 3-3, bernama "Misaki" mati akibat kemalangan. Tapi rakan kelas dia cakap, no, "Misaki" was not dead and she's there with them. And strangely tak ada siapa pun yang nampak "Misaki" but they played along dan cikgu pun turut serta mengiyakan yang " Misaki" memang masih ada bersama mereka. Siap sedia kan sebuah meja khas untuk "Misaki".

And then datang seorang budak lelaki bernama Sakakibara  (present time - tahun 1998), a transferred student yang datang dari Tokyo. Dia terpaksa pindah balik ke kampung dan duduk bersama datuk dan nenek mak dia sebab bapak dia kerja di India dan dia sakit, tak ada siapa boleh jaga. Sakakibara terserempak dengan seorang budak perempuan misteri yang pakai uniform sekolah yang sama, masa ni dia dekat hospital, dia tanya siapa nama perempuan tu dan dia jawab "Misaki". hahahaha... jeng jeng jeng..

First impression bila tengok "Misaki" ni, I was like.. weyh.. dia ni hantu ke.. dia ni wujud ke? Kenapa Sakakibara seorang je yang nampak dia? Kenapa dia pergi ke bilik mayat masa Sakakibara first jumpa dia? Kenapa budak budak kelas dia cakap dia tu something yang "don't exist"?? haa.. seriously man.. mind game. Sebab setiap tahun dekat kelas 3-3, Yomiyama Middle School tu akan ada kematian, bermula dari bulan April dan sampai hujung tahun, setiap bulan akan ada kematian berkaitan dengan pelajar dari kelas tu, but why la kan? haa. yang ni part kita kena tengok teliti anime and solve the "why" part.

Dan untuk stop kan so called sumpahan kematian ni, ada cara dia.. dan mereka dah jumpa cara untuk hentikan sumpahan tu, tapi expect the unexpected.. hahaha.. sebab "hantu" or "the dead" yang sebenar ada dalam kelas mereka, bukan seperti yang kita jangkakan. Serious i was so shocked bila dapat tahu siapa si mati yang sebenar. Didn't saw that one coming tho~~ (T_T)

Well cerita ni as it says, horror genre anime. some of my friends cakap cerita ni agak ngeri/gruesome untuk mereka, and I can't disagree tho.. lagi lagi bila kematian bulan May datang.. Cara mati dia... erghhhhhhhh...... since then I never saw an umbrella as I used to. HAHAHAHAHA!!! (T__T)"

I reckon that sesiapa yang suka cerita yang misteri, ngeri, dan ala ala problem solver tu mesti akan suka cerita ni. I am really highly recomended it! ^^

Notes for myself : A kawan dengan B, A tahu siapa si mati dari awal, tapi tak dapat nak bagitahu sesiapa sebab memang tak akan sesiapa yang percaya. Then bila A dah tahu macam mana untuk henti sumpahan tu, A tak tahu macam mana nak bagitahu B pasal si mati tu. Now aku faham cerita ni. hahaha~

*****

My Rating : 8/10 

Reason : I really like the story plot, and how we can't expect who was the real "the dead" until the end.

*****

Fun Fact ~ 





No comments:

Post a Comment

Let's Click!